Ritueel van 13 minuten

Stap voortgang:
Ritueel 1: dertien minuten

Neem elke dag twee rustmomenten voor jezelf.

  1. Reserveer twee keer dertien minuten voor jezelf.
  2. Neem de timer van je telefoon en stel deze in op 13 minuten.
  3. Ga ergens rustig zitten of liggen of loop naar buiten of naar het toilet naar een plek waar je 13 minuten alleen kunt zijn.
  4. Ervaar deze minuten in rust en stilte.
  5. Als je buiten bent, observeer je de bomen, vogels, wolken etc.  Je laat alle gedachten toe, maar koppel er geen oordeel aan. Word je onrustig, laat die emotie dan toe zonder af te wijken van de geplande dertien minuten.
  6. Ben je binnen, neem dan een focuspunt om naar te staren, bijvoorbeeld een schilderij, poster, raam, etc. Het maakt niet uit wat het is.
  7. Tijdens dit ritueel blik je in gedachten terug (zonder oordeel) op de afgelopen weken.
  8. Kijk voor jezelf eens naar wat je nog kunt loslaten of welk doel je nog wilt bijstellen.
  9. Wat er in je opkomt, daar doe je iets mee.
  10. Schrijf het op of spreek het in de spiegel tegen jezelf uit.
  11. Prent het in je geheugen, zodat je goed voorbereid aan de tweede helft van deze workshop kunt beginnen.